Δευτέρα 25 Απριλίου 2011

Τοποθέτηση της Νέας Κίνησης στην πρόταση του ΥΠΠ για νέο ωρολόγιο πρόγραμμα

Η Νέα Κίνηση Καθηγητών, έχοντας μελετήσει την τελευταία πρόταση του ΥΠΠ για νέο ωρολόγιο πρόγραμμα, κατέθεσε στο ΚΔΣ την εξής θέση, την οποία και μοιράζεται μαζί σας:



Σε αντίθεση με τα Αναλυτικά Προγράμματα, όπου πιστεύουμε ότι λήφθηκαν σοβαρά υπόψη και τα δεδομένα άλλων χωρών, σ’ ό,τι αφορά το Ωρολόγιο Πρόγραμμα το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, απέφυγε να το πράξει.
Αυτό έπρεπε να γίνει για να διορθωθούν σοβαρές στρεβλώσεις που υπήρχαν και δυστυχώς συνεχίζουν να υπάρχουν και στο υπό συζήτηση προσχέδιο του Ωρολόγιου Προγράμματος που μας έδωσε το ΥΠΠ.
Τολμούμε να πούμε ότι το ΥΠΠ μπήκε σε μια νοοτροπία "πάρε-δώσε", με άμεσο στόχο να τους ευχαριστήσει όλους. Αυτή όμως δεν είναι ορθή πολιτική, όταν προχωρούμε σε μια εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και θέλουμε βάση αυτή να επιφέρουμε καίριες τομές στο εκπαιδευτικό σύστημα του τόπου, το οποίο όλοι παραδέχονται ότι αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα. Ακόμη δεν είναι ξεκάθαρο αν τα Αναλυτικά Προγράμματα συμβαδίζουν με το προταθέν σχέδιο για το Ωρολόγιο Πρόγραμμα.
Η πρόταση, εξάλλου, δε συνοδεύεται από ένα κείμενο που να εξηγεί τη φιλοσοφία του νέου ωρολόγιου (το συνοδευτικό κείμενο ασχολείται κυρίως με θέματα αυξομείωσης ωρών)

Κατ’ αρχήν να τονίσουμε ότι με τη διαμόρφωση των διδακτικών ωρών, σύμφωνα με την πρόταση του ΥΠΠ, το νέο Ωρολόγιο Πρόγραμμα (Ω.Π.) δεν μπορεί να εφαρμοστεί τμηματικά από τη νέα σχολική χρονιά 2011 – 2012. Η εφαρμογή πρέπει ταυτόχρονα να εφαρμοστεί στις τρεις τάξεις του Γυμνασίου και στην α’ τάξη Λυκείου, πράγμα το οποίο δε μπορεί να γίνει με την πρόταση του ΥΠΠ. (Μια βάση για να γίνει αυτό κατορθωτό αποτελεί η πρόταση που ετοίμασε ο συνάδελφος Δημήτρης Χανδριώτης την οποία καταθέτει στην ΟΕΛΜΕΚ και θα την στείλουμε και στο ΥΠΠ).

Μια θετική εξέλιξη με το σχέδιο του ΥΠΠ είναι η αύξηση των 40λεπτων περιόδων, γεγονός που δίνει τη δυνατότητα αύξησης των μαθημάτων που μπορούν να διδάσκονται σε συνεχόμενα ογδοντάλεπτα με την κατάργηση των μισάωρων.

Όμως, για να υλοποιηθεί, χωρίς προβλήματα, το σωστό αυτό μέτρο πρέπει να δημιουργηθούν ειδικές αίθουσες για όλα τα μαθήματα και να υπάρχει η απαιτούμενη υλικοτεχνική στήριξη.

Θετική είναι, έστω και σε πιλοτική βάση σε 4 Γυμνάσια, η καθιέρωση του 2ωρου εκδηλώσεων. Θεωρούμε ότι η πιλοτική εφαρμογή πρέπει να εφαρμοστεί σε περισσότερα Γυμνάσια και σε κάποια Λύκεια (σχετική εισήγηση στην πρόταση του συνάδελφου Δ. Χανδριώτη).
Η πιλοτική εφαρμογή όμως δεν πρέπει να εξυπακούει παραπομπή του θέματος στις ελληνικές καλένδες. Αντίθετα πρέπει να μπουν χρονικά περιθώρια. Προτείνουμε την πιλοτική εφαρμογή για ένα χρόνο από τη σχολική χρονιά 2011 – 2012 και στη συνέχεια, αφού αξιολογηθεί για να εντοπιστούν τα οποιαδήποτε προβλήματα, να καθιερωθεί από τη σχολική χρονιά 2012 – 2013, μαζί με την εφαρμογή του νέου Ωρολόγιου Προγράμματος. Ξεκάθαρη θέση μας είναι ότι το δίωρο εκδηλώσεων δε θα εξυπακούει αύξηση του φόρτου εργασίας του εκπαιδευτικού.

Παρά το γεγονός ότι πολιτική μας δεν είναι να μπούμε σε σχολιασμό κάθε μαθήματος ξεχωριστά, θέλουμε να τονίσουμε τα εξής:
  • Είναι πλασματικός ο τρόπος που υπολογίζονται οι ώρες στο μάθημα των Αγγλικών, διότι έτσι ή αλλιώς οι μαθητές στη Β’ και Γ’ Λυκείου στο μεγαλύτερο ποσοστό τους επιλέγουν το μάθημα των Αγγλικών. Αυτό ίσως προκαλέσει και σοβαρό πρόβλημα στην απασχόληση των συναδέλφων της Αγγλικής Φιλολογίας.
  •  Η ασάφεια που αφήνει το ΥΠΠ στο θέμα των γλωσσών μάς ανησυχεί γι’ αυτό και πρέπει το όλο θέμα να ξεκαθαρίσει πριν προχωρήσουμε σε εφαρμογή του νέου Ω.Π.
  • Θέση μας είναι ότι πρέπει να διαφυλάξουμε το status όλων των συναδέλφων, αλλά να μην υπάρχουν προνομιούχες και μη ειδικότητες. Πρέπει για το σκοπό αυτό να εξετάσουμε με προσοχή τις θέσεις που μας υπέβαλαν οι Σύνδεσμοι και να γίνουν οι απαραίτητες διορθωτικές κινήσεις.
  • Θεωρούμε λανθασμένη απόφαση του ΥΠΠ τη μείωση των ωρών της Ιστορίας στο Γυμνάσιο. Αν τελικά αφαιρεθεί μία ώρα από την Ιστορία της Α’ τάξης τότε αυτή πρέπει να προστεθεί στη Γ’ Γυμνασίου.
  • Σε ό, τι αφορά το Λύκειο πιστεύουμε ότι είναι λίγες οι ώρες που δίνονται για την κατεύθυνση, ιδιαίτερα στη Γ’ Λυκείου. Θεωρούμε ότι πρέπει ν’ αυξηθούν οι ώρες των μαθημάτων κατεύθυνσης. Μια πρόταση που μπορεί ν’ αποτελέσει βάση είναι η πρόταση του Δ. Χανδριώτη (οι 16 και 19 ώρες αντίστοιχα για τη Β’ και Γ’ Λυκείου να γίνουν 24).
  • Ένα πρόβλημα για το Λύκειο που εντοπίζει ο συνάδελφος Χανδριώτης είναι τα επιλεγόμενα τετράωρα μαθήματα για τη Μηχανολογία, την Ηλεκτρολογία και τα Ηλεκτρονικά – Μηχανική Ηλεκτρονικών Υπολογιστών.Παρά το γεγονός ότι συμφωνούμε με την προσπάθεια ενοποίησης Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης και Τεχνικής, θεωρούμε αδύνατη την ταυτόχρονη λειτουργία και των τριών αυτών υποπρογραμμάτων σε κάθε Λύκειο. Κατά συνέπεια, θα ξοδευτούν εκατομμύρια για τη δημιουργία εργαστηρίων τα οποία όμως στη πλειοψηφία τους θα παραμείνουν αναξιοποίητα.
Καταλήγοντας επαναλαμβάνουμε ότι το ΥΠΠ δεν πρέπει να βιαστεί και να προχωρήσει στην εφαρμογή του νέου Ωρολόγιου Προγράμματος από τη νέα σχολική χρονιά. Να μελετηθεί πρώτα το όλο θέμα σε βάθος, αφού ληφθούν υπόψιν όλα τα δεδομένα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Νέα Κίνηση Καθηγητών διατηρεί το δικαίωμα να μη δημοσιεύει σχόλια υβριστικού, σεξιστικού, απειλητικού, ρατσιστικού ή άλλου προσβλητικού περιεχομένου, λιβελλογραφήματα καθώς και σχόλια άσχετα με το περιεχόμενο των αναρτήσεων που ενδέχεται να προκαλέσουν λανθασμένες εντυπώσεις για το περιεχόμενο και το σκοπό ανάρτησης αυτού του ιστολογίου