Κυριακή 8 Μαΐου 2011

Οι θέσεις μας σε ένα δεκάλογο

  1. Προστασία και αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου
  2. Αναβάθμιση του κύρους του εκπαιδευτικού και κάλυψη του από ενδεχόμενα αντεργατικά μέτρα ελέω οικονομικής κρίσης
  3. Ουσιαστική ελευθερία έκφρασης των εκπαιδευτικών
  4. Πρακτικά και άμεσα μέτρα για περιορισμό της βίας και της παραβατικότητας
  5. Στήριξη στην εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που θα βασίζεται σε επιστημονική τεκμηρίωση, θα έχει στόχους και προοπτική και δε θα αναλώνεται σε εύηχα συνθήματα
  6. Εκσυγχρονισμός του καταλόγου διοριστέων με αποφυγή αποτυχημένων συνταγών (π.χ. γραπτές εξετάσεις τύπου ΑΣΕΠ)
  7. Αναβάθμιση της προϋπηρεσιακής κατάρτισης και παράλληλη δέσμευση από το ΥΠΠ ότι θα τύχουν διορισμού όλοι οι συνάδελφοι που παρακολούθησαν το πρόγραμμα τη σχολική χρονιά 2010-2011 ή προηγουμένως
  8. Εφαρμογή ενός συστήματος αξιολόγησης που δε θα καταρρακώνει το κύρος του εκπαιδευτικού και θα καταργεί τον επιθεωρητισμό
  9. Αποσπάσεις με συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα και με διαφανείς διαδικασίες
  10. Αυτονόμηση των σχολικών μονάδων και απεμπλοκή τους από τα γρανάζια της γραφειοκρατίας στους σχολικούς χώρους

Διαβάστε πιο κάτω ποιες είναι θέσεις μας αναλυτικά, όπως τις κατέγραψαν εκ μέρους των μελών της Νέας Κίνησης οι: Μαρία Συμεωνίδου, Κυριάκος Κυριάκου, Βαλεντίνα Σαλτέ

  1. Η προστασία του Δημόσιου σχολείου και του κύρους του εκπαιδευτικού είναι πρωταρχικής σημασίας και μάλιστα στην εποχή που, όπως όλοι διαπιστώνουμε, αυτό απαξιώνεται από μαθητές και γονείς. Άμεση είναι η ανάγκη να προστατεύει το κράτος ως κόρη οφθαλμού τόσο το θεσμό του σχολείου όσο και το κύρος του εκπαιδευτικού. Η Νέα Κίνηση Καθηγητών αγωνίστηκε και αγωνίζεται με συνέπεια για τις βασικές αρχές του ανθρώπινου και δημοκρατικού σχολείου, την ποιότητα στην εκπαίδευση και την κοινωνική δικαιοσύνη με στόχο την αναβάθμιση του Δημόσιου σχολείου.
  2. Η παγκόσμια οικονομική κρίση θα επηρεάσει αναπόδραστα το εργασιακό μας καθεστώς με περαιτέρω πιέσεις στο χρόνο και το φόρτο εργασίας, καθώς και στις απολαβές μας, μπροστά στην αναγκαιότητα για δήθεν ισομερή καταμερισμό των οικονομικών βαρών. Δεν αμφιβάλλουμε ότι η κυπριακή κυβέρνηση γνωρίζει ότι η οικονομία οδεύει προς το χειρότερο και ότι μας "μαγειρεύει" νέα μέτρα που διοχετεύονται ήδη έντεχνα μέσα από τις προτάσεις του Υπουργού Οικονομικών και του Υπουργού Παιδείας. Πάγια θέση μας είναι η σύσταση Γραφείου Μελετών στην ΟΕΛΜΕΚ και η αγορά υπηρεσιών για εξειδικευμένα θέματα της οικονομίας που μας αφορούν, ώστε η Οργάνωση να πάψει να είναι ουραγός των εξελίξεων, αλλά να μπορεί εμπεριστατωμένα να αποδεικνύει το δίκαιο των θέσεών της και να διεκδικεί ευθαρσώς και πλήρως αιτιολογημένα τα αιτήματά της.
  3. Στον αγώνα για την ελευθερία της έκφρασης, ως ένα από τα κύρια θεμέλια μιας δημοκρατικής κοινωνίας, η Νέα Κίνηση Καθηγητών ήταν πρωτοστάτης. Ο ρόλος της ήταν καταλυτικός για να αλλάξει το αναχρονιστικό καθεστώς της διά νόμου φίμωσης των εκπαιδευτικών, αφού με ενέργειες δικών μας στελεχών τροποποιήθηκε η νομοθεσία για το θέμα. Αυτός ο αγώνας είναι για μας ο πιο ουσιαστικός με την πεποίθηση ότι μόνο η ελευθερία της γνώμης και της άποψης διασφαλίζει την αξιοπρέπεια του εκπαιδευτικού. Θεωρούμε ότι είναι καθήκον της υπηρεσίας να ενημερώνει άμεσα τους εκπαιδευτικούς για οποιοδήποτε έγγραφο που τους αφορά καταχωρίζεται σε οποιονδήποτε από τους φακέλους, ώστε να τεθεί οριστικά τέρμα στο αναχρονιστικό καθεστώς του μυστικού φακελώματος, της φίμωσης, της τρομοκρατίας, των ατεκμηρίωτων και αδιερεύνητων καταγγελιών που πλήττουν τα δικαιώματά μας ως εργαζόμενους και ως πολίτες.
  4. Οι νέοι στην εποχή μας εκδηλώνουν ιδιαίτερα αισθήματα θυμού με πράξεις βίας, που πολλές φορές θέτουν σε κίνδυνο τόσο τους ίδιους όσο και τους καθηγητές τους. Παράλληλα, εξωσχολικοί κοινωνικοί παράγοντες, μη αποκλειομένων και των γονιών καμιά φορά, προκαλούν σοβαρότατα προβλήματα, τα οποία καλούνται να επιλύσουν οι εκπαιδευτικοί, χωρίς μάλιστα να έχουν τύχει της σχετικής επιμόρφωσης. Οι κοινωνικοί λόγοι που προκαλούν αυτά τα φαινόμενα είναι σε όλους γνωστοί. Οι λύσεις που δίνονται μέχρι τώρα αποδείχθηκαν αναμφισβήτητα αναποτελεσματικές. Καιρός είναι να ληφθεί πρόνοια για φύλαξη των σχολείων κατά τις ώρες λειτουργίας τους, προστασία των μαθητών και των εκπαιδευτικών και ενίσχυση των υπηρεσιών ψυχολογικής υποστήριξης των παιδιών.
  5. Στηρίζουμε την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση και μάλιστα με πάθος, διότι πιστεύουμε στο Δημοκρατικό και Ανθρώπινο σχολείο, στο δημοκρατικό μαθητή και στο δημοκρατικό εκπαιδευτικό αλλά όχι μόνο στα λόγια. Η Νέα Κίνηση επισύρει την προσοχή της ηγεσίας και των μελών της Οργάνωσής μας στα εξής ζητήματα της Εκπαιδευτικής Μεταρρύθμισης: στο παράρτημα της πρότασης για ένα νέο σχέδιο αξιολόγησης, στο νέο ωρολόγιο πρόγραμμα και στην κωλυσιεργία που παρατηρείται για την κατάθεση ενός πραγματικού προγράμματος επιμόρφωσης. Καταγγέλλουμε την κωλυσιεργία του ΥΠΠ για την κατάθεση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου συστηματικής επιμόρφωσης των Εκπαιδευτικών, θεωρώντας ότι το εδώ και χρόνια αίτημα των εκπαιδευτικών οργανώσεων δεν καλύπτεται από τις πρόχειρες και αποσπασματικές επιμορφώσεις που προσφέρονται σήμερα (π.χ. σεμινάρια για τα αναλυτικά προγράμματα σε μερικούς εκπαιδευτικούς, σεμινάρια Επιθεωρητών, κ.ά.) Όσον αφορά στο ωρολόγιο πρόγραμμα - σύμφωνα με τις προτάσεις που κατά καιρούς κατατίθενται και αποσύρονται, μας ανησυχεί ιδιαιτέρως η απουσία φιλοσοφίας που να δικαιολογεί και να τεκμηριώνει τις αυξομειώσεις ωρών και μαθημάτων. Μας ανησυχεί επίσης το ενδεχόμενο η ΟΕΛΜΕΚ (χωρίς την κατάθεση επαρκούς αιτιολόγησης των προτάσεων εκ μέρους του ΥΠΠ) να οδηγηθεί σε ένα φαύλο κύκλο συζητήσεων με τους κλάδους των ειδικοτήτων, αλλά και να επέλθει σοβαρή διάσπαση της συνοχής των εκπαιδευτικών στο συνδικαλιστικό και παιδαγωγικό αίτημα για ουσιαστική αναβάθμιση του Ενιαίου Λυκείου και μέσα από ένα νέο ωρολόγιο πρόγραμμα.
  6. Ο κατάλογος διοριστέων είναι ένας αποδεκτός από την κοινωνία τρόπος εισδοχής στην υπηρεσία, ο οποίος διασφαλίζει, μέσα από διαφανή και αδιάβλητη διαδικασία, την ίση μεταχείριση. Το γεγονός όμως ότι έχει καταστεί πολύ μακρύς, καθιστά τον υφιστάμενο κατάλογο προβληματικό. Παράλληλα το αίτημα του εκσυγχρονισμού επιβάλλεται σε όλους τους τομείς της κοινωνίας. Είναι λοιπόν ανάγκη της εποχής να διαμορφωθεί ένα σύγχρονο, αξιοκρατικό και δίκαιο σύστημα διορισμού των εκπαιδευτικών. Το ΥΠΠ προτείνει μεταξύ άλλων τις εξετάσεις με βάση τα αποτελέσματα των οποίων θα καταρτίζεται ο κατάλογος διοριστέων. Η Νέα Κίνηση διαφωνεί με τις εξετάσεις, οι οποίες δοκιμάστηκαν και στην Ελλάδα με τα γνωστά αποτελέσματα. Αυτό που πρέπει να διασφαλίζει το νέο σύστημα πρόσληψης είναι την αντικειμενικότητα και την αποφυγή των έξωθεν παρεμβάσεων. Ας έχουσιν γνώσιν οι φύλακες.
  7. Αναφορικά με το πρόγραμμα της προϋπηρεσιακής κατάρτισης εκφράζουμε έντονη δυσαρέσκεια, τόσο από την εφαρμογή του, όσο και από τη στάση της ηγεσίας της ΟΕΛΜΕΚ, η οποία «παρέδωσε» αμαχιτί τους νέους συναδέλφους σε προσβλητικές και αυθαίρετες συμπεριφορές αρκετών επιμορφωτών. Πόσο κοντά είναι η σημερινή ηγεσία της Οργάνωσης στους Εκπαιδευτικούς φαίνεται από την άποψη που εκφράζει, ότι δηλαδή οι συνάδελφοι που παρακολουθούν το πρόγραμμα δεν παραπονιούνται πια. Εμείς άλλα ακούμε, συνάδελφοι. Απλώς φαίνεται ότι οι συνάδελφοί μας που παρακολουθούν το πρόγραμμα της προϋπηρεσιακής κουράστηκαν να παραπονιούνται εις ώτα μη ακουόντων ή δεν έχουν ούτε το χρόνο να παραπονεθούν. Γιατί εμείς που ακούμε, ακούμε πολλά που επιβεβαιώνουν την πάγια θέση της Κίνησής μας για τα προβλήματα που θα προκαλούνταν από την «παράδοση» των συναδέλφων στο Πανεπιστήμιο. Πάνω από όλα και για σκοπούς δικαιοσύνης, το ΥΠΠ οφείλει να δεσμευτεί ότι θα τύχουν διορισμού όλοι οι συνάδελφοι που παρακολούθησαν το πρόγραμμα τη σχολική χρονιά 2010-2011 ή και προηγουμένως.
  8. Πολλά έχουν γραφτεί, ανακοινωθεί, ακουστεί για ένα νέο σύστημα αξιολόγησης και για πολλά τώρα χρόνια. Ο επιθεωρητισμός έχει ξεφτίσει και έχει απαξιωθεί από τους εκπαιδευτικούς. Την αναξιοκρατία και την ισοπέδωση που προκαλούνται από το υφιστάμενο σύστημα τα έχουμε βιώσει ουκ ολίγες φορές στην εκπαιδευτική μας πορεία. Επιβάλλεται να χωριστούν οι θέσεις προαγωγής σε δύο κατηγορίες, να προετοιμάζονται οι υποψήφιοι για όλες τις βαθμίδες των διοικητικών θέσεων από τη σχολή στελεχών και τα όποια κριτήρια αξιολόγησης να είναι μετρήσιμα και να αποτιμούνται τεκμηριωμένα.
  9. Αποσπάσεις με συγκεκριμένο χρονικό ορίζοντα και με διαφανείς διαδικασίες. Χωρίς άλλα σχόλια πλην ενός: για πόσα χρόνια είναι αποσπασμένοι συγκεκριμένοι καθηγητές και μάλιστα σε διάφορα πόστα του ΥΠΠ και με ποια κριτήρια, παρά τους περί του αντιθέτου κανονισμούς των αποσπάσεων;
  10. Το υφιστάμενο συγκεντρωτικό σύστημα της λειτουργίας των σχολείων αποκλείει την πρωτοβουλία, ενισχύει την απλή διεκπεραίωση του εκπαιδευτικού έργου και παράλληλα ‘δένει τα χέρια των εκπαιδευτικών’ σε θέματα πειθαρχίας. Η αυτονόμηση της σχολικής μονάδας στον 21ο αιώνα είναι αδήριτη ανάγκη, αν πραγματικά στοχεύουμε σε ένα ανθρώπινο και δημοκρατικό σχολείο. Η Νέα Κίνηση Καθηγητών έχει ως πάγιο αίτημά της την απελευθέρωση της παιδείας από τη γραφειοκρατία του ΥΠΠ και τη διασφάλιση της αξιοπρέπειας των καθηγητών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Νέα Κίνηση Καθηγητών διατηρεί το δικαίωμα να μη δημοσιεύει σχόλια υβριστικού, σεξιστικού, απειλητικού, ρατσιστικού ή άλλου προσβλητικού περιεχομένου, λιβελλογραφήματα καθώς και σχόλια άσχετα με το περιεχόμενο των αναρτήσεων που ενδέχεται να προκαλέσουν λανθασμένες εντυπώσεις για το περιεχόμενο και το σκοπό ανάρτησης αυτού του ιστολογίου