Κυριακή 10 Απριλίου 2011

Πρακτικός οδηγός αντι-θεάτρου ή πώς να κάνετε ένα μαθητή να μη θέλει ποτέ να πάει στο θέατρο...


Με την ευκαιρία των Αγώνων Θεάτρου που ολοκληρώθηκαν αυτές τις μέρες στα σχολεία μας - και όχι μόνο - αναρτάται πιο κάτω κείμενο του συναδέλφου θεατρολόγου Κυριάκου Τοφαρίδη, το οποίο δημοσιεύτηκε στο τελευταίο τεύχος της εφημερίδας της Νέας Κίνησης Καθηγητών.

Η Νέα Κίνηση Καθηγητών συγχαίρει (μαζί με τους μαθητές και τις μαθήτριες) όλους τους συναδέλφους (φιλολόγους, θεατρολόγους, καθηγητές τέχνης, μουσικής, και όλων των ειδικοτήτων που έχουν συμβάλει στο ανέβασμα των παραστάσεων) που αγωνίζονται για τη διατήρηση και την αναβάθμιση της θεατρικής παιδείας του τόπου μας, με τα πενιχρά - συνήθως - μέσα που τους δίνονται από την πολιτεία, και δηλώνουμε πως θα αγωνιστούμε περαιτέρω για τη στήριξη του έργου των συναδέλφων μας που με πάθος και προσωπικό αγώνα στηρίζουν τους μαθητές τους στη δημιουργική αυτή πορεία προς την κάθαρση.

Απολαύστε το κείμενο του συναδέλφου μας:

Πρακτικός οδηγός αντι-θεάτρου  ή πως να κάνετε ένα μαθητή να μη θέλει ποτέ να πάει στο θέατρο...
του Κυριάκου Τοφαρίδη, θεατρολόγου
  1. Επιλέξτε να τους παρουσιάσετε ένα διδακτικό έργο, του οποίου ο σκηνοθέτης – παραγωγός σας έχει πρήξει για το πόσο κατάλληλο και ωφέλιμο είναι για μαθητές (η βία, τα ναρκωτικά και το σεξ πουλούν ιδιαίτερα στην εκπαίδευση).
  2. Σε καμιά περίπτωση μη στείλετε καθηγητές του σχολείου να παρακολουθήσουν την παράσταση προηγουμένως (εκτός και αν θα τους προσφέρετε γενναιόδωρη απαλλαγή καθηκόντων για το υπόλοιπο της χρονιάς).
  3. Αν είστε σε Λύκειο ποτέ μην εμπλέκετε και συμβουλεύεστε τους θεατρολόγους που διδάσκουν στο σχολείο σας (Θεατρολόγος είναι το άτομο εκείνο που ντύνεται περίεργα, έρχεται και φεύγει από το σχολείο σας σαν αποδημητικό πουλί, κάνει πάρα πολλή φασαρία κατά τη διάρκεια της παραμονής του, αμείβεται το ίδιο με σας παρόλο που δεν εφημερεύει τα διαλείμματα και δε μένει στις συνεδρίες του Κ.Σ. Άλλως πλασιέ της εκπαίδευσης – σύμφωνα με διακεκριμένο Διευθυντή Λυκείου της πρωτεύουσας.
  4. Μη διερωτηθείτε για το αν η εξαιρετικά χαμηλή τιμή του εισιτηρίου έχει σχέση με την ποιότητα της παράστασης (με τα λεφτά που θα εξοικονομηθούν μπορείτε να επιδιορθώσετε τα θρανία που «ανεγκέφαλοι» μαθητές έχουν σπάσει).
  5. Έχετε πάντα ως σλόγκαν τη λαϊκή ρήση «ο καλός ο μύλος όλα τ’ αλέθει» (στη περίπτωση μας όπου "μύλος" αντικαταστήστε με τη λέξη "μαθητής").
  6. Προτιμήστε ως χώρο παρουσίασης της παράστασης την αίθουσα πολλαπλής χρήσης (ισχύει και εδώ η παραπάνω λαϊκή ρήση).
  7. Βάλτε τους 700 με 800 μαθητές του σχολείου να καθίσουν στις παγωμένες, τσιμεντένιες κερκίδες (σαν σαρδέλες, σαν πρόβατα, σαν άχυρα... χρησιμοποιήστε όποια παρομοίωση προτιμάτε ή όποια πιστεύετε πως ταιριάζει καλύτερα στους μαθητές του σχολείου σας)
  8. Εάν τα παιδιά που κάθονται στις άκριες παραπονεθούν ότι δεν ακούν, εξηγήστε τους ότι εκείνοι φέρουν ευθύνη, που θορυβούν αναπνέοντας (επιτέλους να κόψουν όλες τις κακές συνήθειες).
  9. Τιμωρήστε αυστηρά όσους μαθητές εκθέτουν το σχολείο, δυσανασχετώντας για την παράσταση (οτιδήποτε πουν κατά τον εντοπισμό του παραπτώματος θα χρησιμοποιηθεί στο πειθαρχικό συμβούλιο εναντίον τους).
  10. Τιμωρήστε παραδειγματικά όσους ατακτούν κατά τη διάρκεια της παράστασης με τη δικαιολογία ότι κρύωσαν από τις τσιμεντένιες κερκίδες (τι να πουν δηλαδή οι ηθοποιοί που σφίγγονται για να ακουστούν σε όλα τα μήκη και πλάτη της αιθούσης).
  11. Επισημάνετε ότι στόχος της όλης δραστηριότητας είναι να σας αναδείξουν οι ηθοποιοί ως το καλύτερο μαθητικό κοινό (σσσσσ μη σκέφτεστε – έχουν σκεφτεί άλλοι για σας πριν από σας).
  12. Αφιερώστε 15 λεπτά για να νουθετήσετε τους μαθητές πριν από την ενενηντάλεπτη παράσταση που θα δουν και 20 λεπτά με το πέρας της παράστασης, για να τους εξηγήσετε τα μηνύματα και το τεράστιο όφελος που απεκόμισαν από την παράσταση.
Η ανταπόκριση των μαθητών θα φανεί από το αδιάλειπτο χειροκρότημα στο τέλος της παράστασης, κυρίως κατά τη διάρκεια που θα τους γίνεται η επεξήγηση των διδαγμάτων του έργου.

Ο Πρακτικός Οδηγός Αντί-Θεάτρου έχει πατενταριστεί από το Θεατρολόγο Κυριάκο Τοφαρίδη στην παρουσία του ψυχιάτρου του. Η οποιαδήποτε ανατύπωση, αναδημοσίευση ή διαστρέβλωση του, χωρίς την άδεια του συντάκτη του επιβάλλεται.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Νέα Κίνηση Καθηγητών διατηρεί το δικαίωμα να μη δημοσιεύει σχόλια υβριστικού, σεξιστικού, απειλητικού, ρατσιστικού ή άλλου προσβλητικού περιεχομένου, λιβελλογραφήματα καθώς και σχόλια άσχετα με το περιεχόμενο των αναρτήσεων που ενδέχεται να προκαλέσουν λανθασμένες εντυπώσεις για το περιεχόμενο και το σκοπό ανάρτησης αυτού του ιστολογίου