Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου 2010

Ο Καθηγητικός Σύλλογος και η λειτουργία του


Μιχάλης Ιερείδης
Εκπρόσωπος της Νέας Κίνησης Καθηγητών στο ΚΔΣ της ΟΕΛΜΕΚ

Σύμφωνα με τους κανονισμούς ο Κ.Σ. είναι η ανώτερη εξουσία στην σχολική μονάδα. Οι υπάρχοντες κανονισμοί λειτουργίας μειονεκτούν στην αναβάθμιση της λειτουργίας του. Ο Κ.Σ. κυρίως χρησιμοποιείται από το κάθε Διευθυντή για τυπικές διαδικασίες,και εφαρμογές, κυρίως σε πέρασμα των αποφάσεων του Υπουργείου Παιδείας. Συνήθως  η πλειοψηφία των Διευθυντών εφαρμόζει τους υπάρχοντες κανονισμούς και εγκυκλίους με στείρα προσέγγιση, έτσι που κατά την γνώμη των ασκούν Διοίκηση με μερική παρέμβαση του καθηγητικού Συλλόγου.
Ανήσυχοι και προβληματισμένοι εκπαιδευτικοί αντιλαμβάνονται καθημερινά ότι δεν συμμετέχουν στη διαδικασία λήψης αποφάσεων. Για ένα πιο δημοκρατικό σχολείο θα πρέπει να προστεθούν κανονισμοί που να διασφαλίζουν τις νέες απαιτήσεις στο δημόσιο σχολείο με περισσότερη συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων όλων των εκπαιδευτικών.

Δύο τέτοιες προτάσεις, κανονισμοί, έχουν σαν στόχο την αναβάθμιση του κύρους τόσο του Καθηγητικού συλλόγου ,όσο και του Διευθυντή. 

Α) Η θεσμοθέτηση προέδρου η προεδρεύοντος του Κ.Σ. θα δώσει μια καινούρια τομή στα δρώμενα της διοίκησης της σχολικής μονάδας. Η  δημοκρατική εκλογή του προέδρου του Κ.Σ. με συγκεκριμένο ρόλο και  καθήκοντα  είναι καινοτομία που αναβαθμίζει το θεσμό.
Ο διευθυντής δεν πρέπει να προεδρεύει του Κ.Σ. γιατί και αυτός είναι σε κάποιο βαθμό υπόλογος στο ανώτερο όργανο της σχολικής μονάδας. Παραδείγματα υπάρχουν πολλά, όπως η λειτουργία των δημόσιων εταιρειών ….
Ο εκλεγμένος πρόεδρος (Σημειώνεται ότι ο υποψήφιος πρόεδρος πρέπει  να είναι ολόκληρος στη σχολική μονάδα και να έχει τουλάχιστο ένα χρόνο στο ίδιο σχολείο). προεδρεύει των συνεδριάσεων που συγκαλεί ο εκάστοτε Διευθυντής και είναι ο θεματοφύλακας των αποφάσεων του Καθηγητικού Συλλόγου.

Β) Διαδικασία συνεδριάσεων: Ο πρόεδρος του Κ.Σ. κηρύσσει την έναρξη των εργασιών κάθε συνεδρίασης αφού αναγνώσει τα θέματα της . Νοείται βέβαια για την  εύρυθμη λειτουργία του Κ.Σ. η Διοίκηση της σχολικής μονάδας πρέπει να δίνει αναλυτικά –γραπτά τις απόψεις η τις αποφάσεις της, σε όλους τους καθηγητές τουλάχιστο δύο μέρες πριν τη συνεδρίαση του Κ.Σ.
Tο πρώτο λόγο βέβαια τον έχει ο Διευθυντής, ο οποίος ενημερώνει το σύλλογο για οτιδήποτε αφορά την σχολική μονάδα. Στη συνέχεια ο Πρόεδρος του Κ.Σ. δημιουργεί λίστα καθηγητών για διευκρινιστικές ερωτήσεις η απορίες στο συγκεκριμένο θέμα τις οποίες χειρίζεται ο διευθυντής. Στη συνέχεια ανοίγει ένα η δύο καταλόγους-λίστες καθηγητών που θέλουν να τοποθετηθούν στο συγκεκριμένο θέμα (πρωτολογία). Ο διευθυντής έχει το δικαίωμα να απαντήσει η και να τοποθετηθεί στις απόψεις των καθηγητών. Στη συνέχεια ο Πρόεδρος του Κ.Σ. ανοίγει  κατάλογο για δευτερολογίες, εάν χρειασθεί και κατάλογο για τριτολογίες, οι οποίες πρέπει να είναι σύντομες. Ο Διευθυντής βέβαια έχει το δικαίωμα να δευτερολογήσει και να τριτολογήσει η ακόμη να συγκεράσει τις απόψεις του σώματος. Σε περίπτωση που δεν υπάρχει ομοφωνία σε ένα θέμα  τότε ο Πρόεδρος του Κ.Σ. το τοποθετεί σε ψηφοφορία για τελική έγκριση από το Κ.Σ.

Βέβαια οι πιο πάνω απόψεις αποτελούν τροφή για προβληματισμό και συζήτηση.  Εκφράζοντας τη γνώμη μου τις θεωρώ αναγκαίες και επιβεβλημένες.
Η οργάνωσή μας, χωρίς καθυστέρηση, θα πρέπει  να τις προωθήσει για πρόσθετους κανονισμούς στο κεφάλαιο Δ που αναφέρεται στη λειτουργία, καθήκοντα και αρμοδιότητες του Κ.Σ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η Νέα Κίνηση Καθηγητών διατηρεί το δικαίωμα να μη δημοσιεύει σχόλια υβριστικού, σεξιστικού, απειλητικού, ρατσιστικού ή άλλου προσβλητικού περιεχομένου, λιβελλογραφήματα καθώς και σχόλια άσχετα με το περιεχόμενο των αναρτήσεων που ενδέχεται να προκαλέσουν λανθασμένες εντυπώσεις για το περιεχόμενο και το σκοπό ανάρτησης αυτού του ιστολογίου